Matkalla Meksikon halki

Oli jokseenkin brutaali etenemisrumba Hermosillosta Zacatecasiin. Lähdettiin Hermosillosta tiistai-iltapäivänä bussilla etelään kohti Mazatlania, jonne matkaa oli liki 900km. Nukuttiin bussissa ja perille päästiin keskiviikkoaamuna ja oikeastaan samantien hypättiin Durangoon suuntaavaan bussiin. Mazatlanista Durangoon oli bussin kulkemaa reittiä 300km, mutta reitti oli aika mutkikas ja vuoristoinen ja lopulta kesti 8 tuntia tuon 300 kilometrin taittamiseen. Yövyttiin Durangossa ja jatkettiin heti aamulla matkaa Zacatecasiin. Busseilla matkustaminen Meksikossa on hieman kallista maan muuhun hintatasoon nähden, mutta todella helppoa ja mukavaa. Tiet sekä bussit ovat yleensä hyvässä kunnossa ja silloin tällöin bussiin astelee paikallisia mummoja tuoreine tacoineen ja burroitoineen joten matkaeväistäkään ei tarvitse huolehtia. Miinuspuolina mainittakoon matkantekoa hidastavat poliisien huumeratsiat sekä busseissa esitettävät amerikkalaiset elokuvat joita säestää kovaääninen espanjankielinen dubbaus.

2 vuorokautta ja 1450 kilometriä myöhemmin saavuttiin Zacatecasin kaupunkiin. Asukasmäärältään noin Oulun kokoinen Zacatecas on todella kaunis kaupunki. Kaupunki on täynnä erivärisiä vanhoja rakennuksia ja kolonialistiarkkitehtuuria. Kadut ovat kivisiä ja mutkikkaita ja niitä ylös ja alas tallustellessa huomaa hengästyvänsä helposti, sillä kaupunki on 2500 metriä merenpinnan yläpuolella ja ilma on ohuempaa. Majoituttiin Zacatecasissakin paikallisen tuttavan, Carlosin, luokse. Carlosin olin tavannut pari vuotta aikaisemmin Wisconsinissa, USA:ssa. Pitkään aikaan ei oltu nähty, joten oli mukava nähdä vanhaa kaveria. Kolme päivää pyörittiin pitkin Zacatecasia ja Carlos näytti meille kaupunkia ja kertoi sen historiasta. Käytiin myös paikallisessa baarissa seuraamassa Meksiko-Italia jalkapallopeliä. Meksikolaiset ovat todellakin jalkapallokansaa ja vaikka Meksiko hävisikin, jengistä irtosi aika iso meteli maalin sattuessa. Carlos kertoi että osa ihmisistä jättää menemättä töihin seuraavana päivänä Meksikon hävitessä. Tunteikasta fanitusta!

Zacatecasista jatkettiin maanantaina matkaa kohti etelää. Otettiin taas yöbussi säästääksemme yhden yön majoituskustannukset, vaikka bussissa yöpyminen ei olekaan mitään herkkua. Katkonaisesti nukutun yön jälkeen saavuttiin pääkaupunkiin Mexico Cityyn, joka on metropolialueen asukasluvun mukaan mitattuna maailman kolmanneksi suurin. Oli tarkoitus viettää sielläkin useampi päivä, mutta rahaa ja aikaa säästääkseemme tyydyttiin jättämään 20 miljoonan ihmisen kaupungin ruuhkat ja saasteet väliin, joten jatkettiin matkaa suorilta. Nämä reissun ensimmäiset kaksi viikkoa on vietetty aika hektisesti ja teki mieli suunnata jo pikkuhiljaa kohti Oaxacan osavaltion rantoja joten otettiin Mexico Citystä suunta kohti Oaxacan pääkaupunkia. Etelään päin mentäessä aavikko alkoi jäädä taakse. Maisemat alkoivat hiljalleen vihertyä ja nähtiinpä myös reissun hienoimmat vuoristomaisemat tähän asti! Vaikka taas tuli istuttua vuorokausi busseissa niin ei harmita, sillä kohta pääsee Tyynenmeren rannoille viettämään juhannusta!

Zacatecas

Maisemia Mexico City-Oaxaca väliltä

Oaxaca

2 vastausta artikkeliin ”Matkalla Meksikon halki

1. merja jurvakainen

Asettukaahan juhannuksen viettoon, varpaat Tyyneen valtamereen ja levähtäkää vähän.
    Kiva seurata matkan etenemistä, terveisiä koko porukalle. Merja